Jak stawiać granice nastolatkowi, aby uczyć, ale nie ograniczać? Model FUKO

Stawianie granic nastolatkowi jest ważne we wspieraniu jego rozwoju. Przed rodzicami może pojawić się dylemat, jak to zrobić, żeby respektować zdanie dziecka oraz szanować jego indywidulne wybory i potrzeby. Okazuje się, że granice można stawiać w sposób, który uczy nastolatka odpowiedzialności i samodzielności, zamiast go ograniczać.

Tekst powstał w ramach współpracy i akcji społecznej z Fundacją TVN.

Stawianie granic nastolatkowi

Ważne jest, aby te granice były jasno wyrażone i oparte na zrozumieniu uczuć nastolatka. Komunikacja pełna empatii, wzajemnego zrozumienia i aktywnego słuchania może pomóc w nawiązaniu zdrowej relacji i wspólnym ustalaniu granic, które pozwolą dziecku zdobywać cenne doświadczenia życiowe. W rozwiązywaniu konfliktów pomocna okazuje się zrozumiała dla obu stron sporu komunikacja, w której osiągnięciu może pomóc model FUKO. Jak stawiać granice nastolatkowi przy wykorzystaniu tego modelu?

Co to jest model FUKO?

Termin FUKO odnosi się do koncepcji składającej się z czterech etapów: Fakty, Uczucia, Konsekwencje i Oczekiwania. Dodatkowo istotne są intencje, z jakimi przystępujemy do rozmowy. Optymalnym zakończeniem dialogu jest przedstawienie propozycji rozwiązania i uzyskanie zgody na zakończenie rozmowy.

jak stawiać granicę nastolatkowi

Model FUKO – przykłady

Jak może wyglądać zastosowanie modelu FUKO w rozmowie rodzica i nastolatka?

Piętnastoletni Alan mimo obietnic po raz kolejny przychodzi do domu ze spotkania z kolegami godzinę później. Mama Alana martwiła się o niego. Jest sfrustrowana zachowaniem syna i czuje, że z każdym kolejnym spóźnieniem traci do niego zaufanie.

FAKTY

Opisz krótko fakt, bez dokonywania jego oceny.

Źle: Zawsze spóźniasz się do domu (ocena). Lubisz, kiedy wszyscy na ciebie czekamy (oskarżenie).

Dobrze: Wracasz do domu po ustalonej godzinie twojego powrotu, czyli po dwudziestej.

UCZUCIA

Poinformuj krótko o swoich uczuciach, nie oskarżając nikogo o nie.

Źle: Przykro mi, że nie szanujesz naszych ustaleń (oskarżenie).

Dobrze: Przykro mi, myślałam, że kwestia godziny twojego powrotu do domu została ustalona i miałam nadzieję, że będzie ona przestrzegana.

OCZEKIWANIA

Źle: Już nigdy się nie spóźnisz!

Dobrze: Oczekuję, że od dziś codziennie będziesz wracać do domu na godzinę, którą ustaliliśmy. Chcę, aby ta zasada była z twojej strony przestrzegana, w przeciwnym razie nie będziemy mogli sobie ufać i będę musiała zmienić podejście do umawiania się z tobą, a wyobrażam sobie, że rozumiejąc, że umowy są ważne, będziesz ich przestrzegać.

KONSEKWENCJE

Przedstaw możliwe konsekwencje utrzymywania się niepożądanej sytuacji. Nie stosuj gróźb, nie strasz.

Źle: Jak się będziesz dalej spóźniać, nie będę pozwalać ci wychodzić.

Dobrze: Kiedy nie dotrzymujesz tego, na co się umówiliśmy, jest mi przykro i czuję się ignorowana. Czując się tak, nie mam ochoty na wieczór filmowy z tobą czy na inne wspólne przyjemności, ponieważ jestem zła na sytuację, w której nie możemy na sobie polegać. To ogranicza moje zaufanie do ciebie, którym chciałabym cię obdarzać.

stawianie granic nastolatkowi